Blogosfera romaneasca a ajuns la o perioada de maturizare in 2007, dupa o crestere relatata cu entuziasm in 2006.
Cu bune si cu rele, in 2007 bloggeri cu vechime au castigat in credibilitate, si sunt din ce in ce mai implicati in zona media. Deloc intamplator, cei mai valorosi bloggeri sunt cei care si-au castigat reputatia in alte medii (media, online), aici fiind insa de notat si cateva exceptii importante de bloggeri care si-au creat un nume exclusiv din blogging

Din punctul meu de vedere doua elemente au fost cele care au format imaginea de ansamblu a blogosferei:
Pe departe cel mai important a fost Blogaria (1 mai ales) care a schimbat definitiv regulile jocului din punctul de vedere al relatiei intre companiile din zona online si bloggeri. Privita initial ca o miscare ciudata si riscanta a Neogen, Blogaria s-a dovedit o miscare excelenta de PR, care si-a atins exact scopul: imbunatatirea imaginii companiei in zona new media si nu numai, si in acelasi timp implicarea bloggerilor importanti in activitati Neogen pe cat posibil.
Efectele secundare au fost nesemnificative pe termen mediu si lung, iar reusita miscarii e dovedita de organizarea Blogaria 2 si promisiunea pentru Blogaria 3 in 2008.
Nici o alta companie nu si-a asumat pana acum organizarea unui eveniment similar, probabil ca 2008 va schimba si asta.

Al doilea element a fost campania Blogvertising organizata de clickio, impreuna cu campania Dacia derulata pe bloguri. Au fost primii bani ceva mai seriosi care au ajuns in zona blogosferei, si au deschis calea catre alte noi campanii care incet incet ajung sa targeteze si blogurile mai importante.
Meritul le apartine aici atat celor care au organizat camapniile dar si celor care au avut incredere in a plasa bugete in aceasta zona.

Pentru ca m-au intrebat mai multe persoane, blogul scarlatescu.ro m-a ajutat in 2007 sa-mi construiesc o retea de parteneri si cunostinte care m-au ajutat in mod cert activitatea in zona online. Cred ca personal brandingul va ramane cea mai importanta componenta mult timp de acum incolo pentru mine cand vine vorba de blogging

Pentru 2008, vad blogging-ul intr-o perioada de consolidare in care bloggerii ‘cu vechime’ vor fi concurati din ce in ce mai mult de ‘lupii tineri’ si cred ca multe bloguri care acum d-abia mai sunt active vor dispare, iar cele active vor fi din ce in ce mai citite. Evident, vor ajunge incet incet mai multi bani in zona, dar nu se vor face bani seriosi (de ordinul miilor, zecilor de mii de euro) din blogging. Atat timp cat si publicitatea online inca schioapata, pe aceasta nisa nu sunt sanse de crestere spectaculoasa.
Vor mai fi flame-uri, mici frictiuni, mai ales din perspectiva unui 2008 efervescent in .ro (asa cum il vede toata lumea….).
Deci… un an de numai bun de urmarit blogosfera 🙂