Nu e nici un secret ca sunt un om tehnic la baza, familiarizat “in tinerete” mai mult cu biti si programare orientata pe obiecte decat cu concepte de business sau campanii de promovare eficiente.
Pana acum vreo 7-8 ani un produs soft era bun pentru mine daca era scris cat mai eficient (sau pur si simplu era facut astfel incat sa-l inteleaga un programator), ceea ce intre noi fie vorba nu are legatura cu lumea de business si cu “facutul de bani”
Plecand de la provocarea lui Doru am incercat sa-mi aduc aminte primele contacte cu lumea marketingului, publicitatii, eficientei business dar si alte concepte care pentru un programator nu sunt mai placute decat o vizita la dentist dar mi-am dat seama ca nu pot puncta un moment ca fiind punctul 0 al transformarii din “tehnic” in “antreprenor” (plus ca nu consider inca transformarea completa) dar ma pot identifica cu multi dintre cei ce azi incep proiecte online fara nici o orientare de business la fel cum ma pot identifica si cu cei care inainte de a scrie o linie de cod concep un plan de afacere si inca unul de promovare (probabil ca ambele extreme au sanse mici de succes dar o combinatie rara intre cele doua plus un dram de noroc te pot duce departe).

Privind putin in urma, in ultimii ani am avut norocul sa intalnesc cativa oameni cu mare experienta de business care m-au facut sa ma simt un incepator in ale antreprenoriatului si ale afacerilor; 2-3 intrebari bine puse te pot face sa te gandesti la multe greseli pe care le faci in mod curent si daca ai norocul ca unui din acesti oameni sa te redirecteze si catre 2-3 carti bune despre marketing atunci ajungi sa ai prmele contacte cu conceptele de baza (apoi poate mai avansate) ale acestuia.
Fara sa am pretentia unui speialist pot spune ca un manual bun de marketing iti schimba total perceptia legata de modul in care privesti un produs si propria afacere. De la cateva mii de linii de cod ajungi sa iei in calcul mai intai primii potentiali clienti si de la primele nopti pierdute pentru scris cod la nopti pierdute pentru promovare (cu mentiunea ca online-ul iti ofera un mare avantaj al unor canale de promovare semnificativ mai ieftine si eficiente, lucru inca uitat de multi)
Invariabil o recomandare venita de la oamenii de mai sus va contine numele Kotler. Invariabil lectiile acestuia despre cum se promoveaza… cam orice produs iti vor lasa urme adanci in gandire si tot invariabil odata ce vei citi 1-2 materiale veti dori mai mult, poate chiar sa-l asculti intr-o conferinta.
Asadar cand va considerati gata de o schimbare in bine pentru afacerea voastra tocmai inceputa (si printr-o intamplare pusa pe picioare….) citi cateva carti de marketing, mergeti la 2-3 conferinte.

Revenind la ziua de azi, intrebati orice antreprenor de la noi despre marketing si veti obtine definitii diferite. Intrebati insa aproape orice antreprenor de la noi daca stie cine este Philip Kotler si veti primi cam acelasi raspuns: un geniu. Pe langa lucrari pe care le puteti cumpara deja, Profesorul Kotler este un om ale carui raspunsuri de o simplitate si claritate rara te pun mai mereu pe ganduri si-ti deschid mintea.
Evenimentul pe care vi-l recomand nu este unul la care puteti ajunge usor, sau ieftin; la standarde romanesti este chiar destul de scump. Doar ca informatiile pe care le puteti obtine de acolo, ideile ce va pot ramane dupa si numarul de momente in care veti intelege in cate moduri va puteti imbunatati afacerea fac absolut toti banii pe care vi-i puteti permite. Eu nu fac altceva decat sa va recomand cu mare caldura participarea la Marketing 3.0 si sa incerc sa va ajut financiar cu un mic dicosunt, si anume codul “scarlatescu.ro” folosibil la inscriere.

Sincer vorbind insa, nu pentru reducere v-am scris acest post, ci mai mult pentru a va convinge sa incercati sa ajungeti la astfel de evenimente (rare) la care vorbesc astfel de oameni (la fel de rari si remarcabili). Nici nu stiti ce pierdeti daca nu ajungeti…..