Ieri la Howard Johnson a avut loc a doua editie a NetCamp, eveniment pe care Manafu l-a gandit ca cel mai important eveniment pe zona de online din Romania, si in mare parte ii iese. Au fost mai putin speakeri din strainatate fata de prima editie, ceea ce pe unii i-a dezamagit, dar pentru altii (inclusiv pentru mine) nu a fost neaparat un minus, ci a fost o sansa sa mai auzim si niste voci noi de aici.

Ce a fost de retinut? Doua lucruri:

  • in primul rand ca suntem in continuare o industrie tare mica. Ne cunoastem unii pe altii aproape in intergime, si fata de anul trecut suntem cam in aceeasi formula. Asta nu e chiar un semn bun. Asa cum remarca si Calin Fusu, nici macar investitori noi nu sunt, ci intentii mai avansate de finantare (ok, macar la nivel declarativ). Si discutia ‘sunt / nu sunt bani in online’ contina, cu rezultate la fel de sterile.
  • Apoi mai e de spus ca toata lumea s-a lamurit ca suntem si noi afectati de noua situatie economica. Incerc sa nu spun criza, pentru ca mai multi dintre cei cu care am discutat erau relativ optimisti in legatura cu cresterea online-ului si mai ales awarness-ului zonei de online vs alte medii de comunicare in aceasta perioada. La fel, multi sunt multumiti de intoarecerea la o anumita normalitate dupa o crestere agresiva si cam haotica mai ales in zona fortei de munca pe online (si IT in general). Concluzia aici ar fi ca toti suntem constienti ca vom alerga (si mai) mult dupa clienti si proiecte, dupa plati, si mai ales ca e foarte important sa avem o rezerva de bani pentru anul care vine. Pentru ca intr-un fel sau altul toata lumea vede ca 2009 fiind varful crizei.
  • Mai sunt de mentionat prezentarile lui Alexandre Almajeanu si Dragos Manac, au prezentat un online romanesc intr-un mod bine conturat si dupa mine realist (desi aici au fost voci care au contestat negativismul venit mai ales din partea lui Manac), dar si follow-up-urile facute de Lavi si Catalin la un an dupa NetStartup 2007.

    In rest, am impresia ca incep sa fi auzit tot ce e de auzit pe la conferinte din partea speakerilor importanti de pe la noi, si incep sa simt nevoie de a asculta si experiente si sfaturi mai directe in loc de ‘facts and figures…’. Nu de alta, dar Google, Apple sau Facebook devin subiecte din ce in ce mai fumate int-o piata in care ne luptam cu probleme mult mai marunte dar sensibil mai dureroase…