…te arzi si te mai si enervezi.

Pe Manafu il citesc primul in fiecare zi, e intr-o sectiune care in Google Reader e listata prima. (deh, intamplator se numeste A-List….)
Dezamagirea lui mi-a adus aminte de entuziasmul de acum 2-3 ani prin care orice pasionat de internet era impins sa laseze proiectul vietii sale prin care sa schimbe lumea fara sa faca profit, fara idee despre monetizare sau transformarea necesara de la o idee la o afacere.
Cred ca adunat s-au aruncat peste 500.000 de Euro in proiecte fara viitor in lipsa unui manager care sa preia fraiele unei “idei”, toti acesti bani s-au cam dus pe apa Dambovitei la fel ca multe alte investiii din Romania lasate fara un management sanatos.
Din pacate (sau din fericire?) tot acest optimism s-a dus. Intamplator sau nu, imediat ce in Romania nu s-au mai facut bani vanzand apartamente sau jucand la bursa a cam disparut tot cash-ul, inclusiv din online. Si cum investitia in afaceri fara nici un venit se topeste in putine luni de cashflow puternic negativ, .ro-ul ni se arata acum cu aceleasi proiecte ca prin 2006/7/8 si cu prea putini noi antreprenori noi, in timp ce marea majoritate a meselor rotunde pline de finantatori de carton a disparut. Putinele proiecte valide sunt conduse (sau au in conducere) investitori externi cu experienta care stiu cu ce se mananca un business, nu doar agitatia in jurul unui comunicat de presa anuntand o investitie.
Si uite asa stam opariti, nervosi si saraci (eventual antreprenori re-angajati prin diferite firme). Ca dupa o ciorba pe care nu am vanturat-o deloc si la care am pus repede botul 😛

Solutia: Ce prost sunt!

Daca te uiti putin prin online, incepand de la programare pana la planuri de marketing derulate exclusiv pe Facebook si Twitter, le stim pe toate. Mai ales pe la cate o intalnire / conferinta / adunare / petrecere / sezatoare cu online “geeks”:). Invariabil, daca Apple si/sau Google a reusit ceva doar nu suntem noi mai prosti, invariabil Internetul ne promoveaza doar cumparand un domeniu, invariabil o afacere online este ieftina si merge … de la sine. Sigur suntem destepti.
Acum 3 ani si jumatate am intalnit primii oameni de online veniti din afara. Personal, cu noroc si fara idei de afaceri concrete acum ceva timp am ajuns in contact cu cei care chiar stiu sa faca bani dincolo de tehnologii la moda, prin munca sustinuta si idei testate si aplicate “cu cap” pe net. Dintre multimea de astfel de oameni din .com, sunt putini care se uita si la Romania, din pacate. Cu si mai putini am ajuns sa vorbesc, dar… tot am de tras o concluzie de fiecare data: ce prost sunt!!
Nu stiu cati dintre noi cei care incercam sa realizam cate ceva in online avem acest sentiment ascultand pe la conferinte sau servind cate o cafea cu potentiali investitori; mie inca mi se intampla des si o iau ca pe un semn ca nu am purtat o conversatie degeaba sau nu am cumparat un bilet la conferinta doar pentru masa de pranz…..

Unde gresim?

Peste tot. De la prea multe idei hype ce de multe ori nu au legatura cu realitatea sau piata careia ne adresa, pana la planuri de dezvoltare care nu raspund la cateva intrebari de baza pentru orice afacere (unde iti sunt clientii, cine sunt, cum ajungi la ei, cum segmentezi si multe, multe altele), gresim pe toate planurile (trecand chiar prin scoli si facultati unde cursuri de marketing sau management au fost o gluma proasta). Ca industrie nu suntem nici macar primii: multe alte idei romanesti au ramas in bezna in timp ce vesticii au reusit sa le impuna (vez principiul motorului cu reactie, cati din Vest au auzit de Coanda??). Dar mai ales, ne simtim prosti mult prea rar :)….

Unde ne indreptam?

Asteptam sa vina alta ciorba si….”back to square one”. Sunt foarte putin bani in piata, cei ce s-au investit sunt deja pierduti in mare parte iar alti investitori nu se arata; logic, dupa exemplele din antii trecuti vor pune si mai multe intrebari decat pana acum gasind si mai multe motive sa stea deoparte.
Situatia va mai dura cativa ani, dar poate pana atunci poate vom avea timp sa ne regrupam si sa mai invatam cate ceva (cum ar fi sa…. suflam in ciorba 🙂 cand vine vorba de a cheltui banii altora si resursele proprii si daca avem noroc sa ne simtim prosti in compania unor oameni care chiar au ceva sa ne spuna…)

Suflati in ciorba inainte de a manca!

E o stiinta sa masori de 10 ori si sa tai numai odata. In general vine odata cu varsta (sa spun asta la o conferinta din online-ul romanesc ar rezulta in multe cuvinte de iubire…). E la fel de greu sa pui pe picioare o afacere si apoi sa ai taria sa si asculti de cei mai mari ca tine si sa intelegi ce si cum gresesti, la fel cum e greu sa ajungi suficient de matur sa iti prezinti o idee fara teama ca iti va fi furata in secunda 2 :).
Dar cel putin pentru mine e clar ca fara sa bifam punctele de mai sus nu avem nici o sansa sa crestem nici individual ca viitori oameni de afaceri seriosi, nici impreuna ca industrie. Si vom ramane mereu tristi ca si altii s-au gandit la ideea noastra geniala care pana la urma se dovedeste ca nici macar nu e nici macar buna, ce sa mai zic de geniala….

Disclaimer: nu luati acest post ca o repros la adresa AdCapther, Manafu sau cine stie cine/ce. Nu e cazul: Manafu munceste pe branci pentru conferinte si nu numai, iar cei AdCapther chiar putea sa prinda cu putin noroc si mai multe sfaturi. E doar o concluzie la care am ajuns dupa niste ani de ‘acumulare’ in online si dupa momente in care m-am simtit prost.